4 basisprincipes van een goede website

websites

Deel deze post

Websites… Je hebt ze in alle vormen, kleuren en maten. Volgens ons diep onderzoek waarin we heel droogjes in Google typten: ‘Hoeveel websites zijn er in de wereld?” zijn er zo’n 1,2 miljard websites. De gemiddelde bezoekduur van een site is 4 minuten en 6 seconden. Als je alle websites ter wereld wil bekijken heb je 4.880.000.000 minuten of zo’n 9286 jaar nodig. Succes! 

Maar we zijn hier niet om je te vertellen hoeveel jaren het van je leven zou kosten om alle websites te bekijken. Wel om de basis uit te leggen van een goede website! 

1. Responsive

60% van het webverkeer verloopt via smartphones op tablets. Het is dus een absolute must dat je website zich aanpast aan alle schermen. Als een potentiële klant op je website terechtkomt en deze past zich niet aan, zal hij heel waarschijnlijk wegklikken. Een responsive website scoort ook beter in zoekmachines. 

2. Snelheid

We zijn geëvolueerd naar een wereld waarin we alles het liefst zo snel mogelijk willen. Bij een website is dat niet anders. Zorg ervoor dat de pagina binnen de 2 seconden wordt getoond. De snelheid van je website kan je optimaliseren door je afbeeldingen te comprimeren. Dit kan in Photoshop, maar als je daar niet over beschikt kan je dit gratis doen op Compressor.io

3. SEO

Je wil natuurlijk gevonden worden in Google. Ook hier zijn enkele basisvoorwaarden die ervoor zorgen dat potentiële klanten bij jou terechtkomen.

ZOEKWOORDEN

Het is belangrijk dat je website een aantal zoektermen bevat die vertellen waarover je website gaat. Heb je een online schoenenwinkel? Laat dan het woord schoenen in de content, menu’s, afbeeldingen… een paar keer voorkomen. Om de juiste zoekwoorden te vinden kan je altijd beroep doen op Google Zoekwoordplanner. Hierdoor krijg je een inzicht welke zoekwoorden er veel gebruikt worden (en hoe duur ze zijn om eventueel later te adverteren).

META DESCRIPTIONS

Dit is een stukje HTML code die in de header van je pagina wordt geplaatst. Het is een korte beschrijving (tussen 50 en 160 karakters) van je pagina. De meta descriptions verschijnt in zoekmachines onder de titel. `

LINKBUILDING

Nog een must die je SEO verbetert en waarvoor je geen wizard hoeft te zijn is linkbuilding. Je gaat je content gaan vullen met woorden die verwijzen naar interne pagina’s zoals je homepage of contactpagina, maar evengoed naar externe websites. Zorg er wel voor dat de pagina opent in een tweede tabblad, anders ben je jouw klant kwijt.

4. Beveiliging

Last but not least: security! Het laatste dat je wil is dat je website gehackt wordt en hackers gegevens overnemen of zelfs betalingen onderscheppen. Kies daarom een betrouwbare partner om je website te hosten en geef je website een SSL certificaat. Websites met een SSL certificaat kan je herkennen aan de ‘https’ in plaats van ‘http’.  

Meer berichten

websites
Website

4 basisprincipes van een goede website

Websites… Je hebt ze in alle vormen, kleuren en maten. Volgens ons diep onderzoek waarin we heel droogjes in Google typten: ‘Hoeveel websites zijn er